Kuidas ma #vanlife jõudsin? 9 aasta pikkune lugu. OSA 2

Auto24 vahendusel leidsin ma üles enda päris esimese kogemuse #vanlife proovimisest, kui käisin koos tollase tüdruksõbra ning lapsepõlvesõbra Margusega Itaalia põhjaosa avastamas aastal 2013 ehk juba 7 aastat tagasi.


(müügikuulutuse olen ma sisestanud portaali 24.06.2014 ehk siis tõenäoliselt leidis reis ise aset 2013 aasta suvel)

Auto ise oli tegelikult väga-väga tavaline. Kõige viimase rea istmed olid eemaldatud. Keskmise rea istmed sai kokku klappida ning sinna peale omakorda voltida platvormi magamisaseme jaoks. Esiritta sai kahe istme vahele ehitatud vineerist käetugi koos laekaga ning see oli kõik. Jooke hoidsime külmakastiga taga.

Samas pean tunnistama, et soojal ajal Itaalias ja ilma soojustuseta (mis töötab tegelikult ka vastupidiselt) oli päris piin. Väga palav ja umbne ning sääsed tüütasid ka kõvasti (ei saanud aknaid ka hästi lahti teha). Aga siiski, esimene omamoodi kogemus ning ilmselt see andis ka suurt hoogu unistuste täitmisele juurde.

Aga nüüd edasi meie päris reisi juurde, mis praegu seda postitust kirjutades aset leiab.

Üheks suureks motivaatoriks reisile minekul sai tegelikult asjaolu, et saame vanemahüvitist ning niisama seda raha Eestis laiaks lüüa ei näinud mõtet. Miks siis mitte reisile minna? Nagu eelmise postituse lõpus kirjutasin siis ostsime ära 2019 aasta aprill-mai VW Crafter kaubiku ja olime valmis enda unistuste kodu ehitama hakkama. Esialgne plaan nägi ette midagi sellist:

1. Ehitame masina valmis
2. Henry lõpetab ülikooli ära jaanuar 2020
3. Majale proovime leida üürnikud
4. Vanemahüvitist paneme kõrvale
5. Märts 2020 läheme reisile (siis lõpeb ka vanemahüvitise periood meil ära).

Tegelikult läksime reisile juba novembris 2019, kooli lõputöö kirjutas Henry lõplikult valmis Tallinn - Stockholm laeval Starbucksi kohvikus ning kaitses Hispaanias Alicante südalinnas asuvas 4**** hotellis.

Auto ehitamiseks olid mul päris kindlad mõtted:

1. Autol peab olema gaasisüsteem, mille pealt töötaks külmik, pliit, külmkapp, küttesüsteem ja õuegrill, kuna sellisel juhul ei ole vaja liiga palju raha kulutada elektrisüsteemi peale. Päikesepaneelid ja akud jm on kallid ning külmik elektri pealt võtab palju voolu. 2x100W paneelid + 2x110aH akud.
2. Autol peab olema vähemalt 2 katuseluuki koos sääsevõrkude ning ventilaatoritega. Valikusse jäid Maxxair tooted. Hiljem panime lisaks ka WC ruumi tavalise HEKI väikese 28x28 katuseakna. See annab valgust ja olulise võimaluse tuulutada ruumi.
3. Voodi peab olema täispikkuses ning võimalikult lai. Kuna oleme mõlemad pikka kasvu ning igapäevaselt voodi tegemine (hommikul kokku, õhtul lahti) on praktiliselt võimatu (ja väga tüütu). Lõplikult jäi siis voodi pikisuunas ning täispikkuses. Laiust tuli 160cm + ühes ääres on täispikk "riiul", "sahtel" või mingi sarnane asi. Madrats IKEA'st.
4. Auto peab suutma enda akusid täita nii väljast 220 vooluvõrgust, päikesepaneelidest kui ka vajadusel sõidu ajal. Selleks kasutasime RING toodangut.
5. Autos peab olema ka vähemalt 500W 220 vooluvõrk (blenderi jaoks või laptopide laadimiseks)
6. Markiis on must-have.
7. Peab olema soe vesi pidevalt olemas ja saadaval.
8. WC peab olema.
9. Suur kraanikauss, et Nora saaks ennast vajadusel seal pesta.
10. Hubane ja avar.

Auto ehitamise protsessist ei ole mul kahjuks palju pilte lisada (pildid on küll olemas aga umbes 5000km kaugusel, välisel kõvakettal, kusagile kasti ära pakituna, vanemate garaazis)

Kõige esimene töö oli kogu bussi tagumise osa ära lammutamine/tühjaks tegemine. Peale seda puhastamine, roostekohtade lihvimine, aukude kinni panek ja roostekohtade töötlus. Enamus kohad said roostestopi peale ning sinna otsa hammerite värv, mille leidsime riiulist. Pean siinkohal ütlema, et budget on siiski mingit rolli mänginud ja kõike pole saanud teha päris nii nagu võiks olla soovinud.


(siin pildil on ka juba aknaavad sisse lõigatud. Aknad aitas ette panna www.klaasigrupp.ee - mobiilne klaasivahetus)

Peale seda paigaldasime Maxxair ventilaatorid lakke 2 tk. Üks ette ja teine taha. Eesmärk ühel väljatõmme ja teisel sissetõmme, et tekiks korralik õhuringlus. Praegu tegelikult kahetsen, et ei ostnud uhkemaid mudeleid, mida saaks ka vihmaga täiesti avatuna hoida. Aga tellisime eraldi korpused, mida küll kasutusele ei võtnudki. Ventilaatorid töötavad mõnusalt ja vaikselt, putukavõrk on ees. Miinuseks võib lugeda seda, et katet pole ette panna ning luuki puldiga ei saa "poolenisti" avada. Lisaks tellisin need ameerikast aga tänu tollimaksule tuli hind isegi veidi kõrgem, kui oleks Saksamaalt või meie enda matkasuvilate poest ostnud. Seega siin feilisin ma kõvasti. Hiljem paigaldasime dushiruumi veel ühe tavalise väikese 28x28 HEKI katuseluugi. Tõenäoliselt oleks pidanud ka ventika panema kuid praegu reisil olles õnneks selleks vajadust pole veel näinud.

Hiinast tellisime endale ka uue maki (aliexpress) ca. 200 eurot, millel GPS ja kõikvõimalikud vinged vidinad peal. Miinusena see, et vist USA turule mõeldud ja raadiokanalite sättimine on veidi probleemne, aga saame hakkama. Muud funktsioonid töötavad imehästi ja dvd pealt lastemultikaid mängib ka väga hästi. Seega, ostuga väga rahul. Lisaks makile tellisin hiinast ka 3 erinevat parkimiskaamerat, mis kõik olid väga halva pildiga. Lõpuks üritasin neid kokku omavahel tuunida aga see ei tulnud ka hästi välja ning siis ikkagi tellisin lõpuks hiinast veel ühe korra uue kaamera. Pilti võiks natuke laiemalt näidata ja veidi lillakas on ka aga enda paarikümne eurose hinna eest teeb töö hästi ära. Veider on see, et see pildi kvaliteet on läinud aegamisi paremaks. Ning öösel pole võimalik üldse midagi näha ega aru saada.


(redel õnnestus osta lõuna-Eestist 40 euro eest)

Kuna kuudil polnud ühtegi akent, otsustasime tellida külgmised aknad 3 tk. Ühel pool 2 tk ja teisele 1. Ette aitas panna klaasigrupp.ee kellel on mobiilne klaasivahetus. Vist ainuke Eestis, ei pea kusagile sõitma. Väga kiidan neid. Töö kiire ja korralik. Augud lõikasin ise tiigersae ja relakaga. Ääred roostesurmaga + hammerite värviga. Lõpptulemus minu hinnangul väga hea.

Ostsime 2x100Ah AGM akut, mis peaksid meid igati ära toitma. Katusele tellisin inglismaalt 2x100 w päikesepaneelid.
Päikese paneelide MPPT jaoks valisin RING toodangust targa seadme, mis suudab kõik vajalikud tööd ära teha.
www.ringautomotive.com/en/product/rscdc30 Ta suudab võtta siis kas päikesepaneelilt või auto peamiselt akult voolu, et lisaakud oleksid täidetud.
Kaablid päikesepaneelide jaoks paigaldasin 6mm, mitte 4mm. Seda selle tõttu, et tulevikus kui peaks olema vajadus lisada paneele siis oleks nende samade kaablitega võimalik toimetada. Hinnavahe oli praktiliselt olematu.

Soojustuse jaoks kasutasin Sauna plaate bauhofist, mõlemalt poolt fooliumi laadne pluss seest väga väheste pooridega material. Ääred ja tühjused täitsin makroflexiga, osad kohad hiljem said natuke ka villaga täidetud kuna neid sauna-plaate on väga vastik mõõtu lõigata ja need ei paindu üldse.
Hiljem läks peale veel külmasildadele (metallist vaheosad) 5mm vahtpõhjaga foolium ning omakorda kogu buss sai aurutõkkekilega ära kaetud. See peaks vältima siis olukorda, et kui sees tekib kondents siis ei levi see auto kerekonstruktsioonide sisse. Lisaks eelnevale said kõik kerepaneelid noico 2mm pigimatid - plekikolinat enam pole. Järgisin reeglit, et ca. 50% pinnast võiks olla pigimatiga kaetud. Tegin ribad ja rullisin paika.

Kuna soov oli päikeseterass ehitada ja polnud kusagilt normaalse raha eest katuseraami osta, otsustasime ise teha. Ostsin K-Rautast alumiinium profiili, lõikasin mõõtu, värvisin ära. Kinnitasin ning peale panin õlitatud lauad, mis olid kõige kergemad mida leidsin. Tänaseks meil katuseterassi enam pole kuna puit muutus siiski liiga raskeks. Plaan on leida kusagilt alumiinium võrk-profiil mis oleks piisavalt tugev, et sinna peale astuda. Hetkel on meil tühi katus.

Sisemuseks kasutasime seintel ja laes puumarketist ostetud vahatatud sisevoodrilauda, kerge ja kaunis ühtlasi. Mööbel ja mööbli raamid on igasugustest jäänustest kokku keeratud. Praegu kogume hoogu, et natuke ümber ehitada ja kasutada ülemiste kappide valmistamiseks hoopiski paplivineeri.

Veepaagid on tellitud ingismaalt ebay.co.uk vahendusel ning sobituvad edukalt põhja alla. Gaasisüsteem Gas-IT vahendusel Inglismaalt. Gaasipaagi paigaldus Gaznetis ning kõik muud ühendused teen ise (kui veepaaki poleks pannud siis oleks GAS-IT paak olnud lihtsalt bolt-on). Sooja vett ning autot soojendab Truma 6E gaasiboiler.

Katusele paigaldasime veel ka Thule Omnistor 6200 4m pikkuse markiisi.

Rehvideks valisime 245/75R16 BFGoodrich All-Terrain KO2 - mille kasuks otsustasime kuna nad näevad jube ägedad välja ning teevad bussist natuke adventure tüüpi vänni ning kuna neil on väga palju mustrit (kestavad kauem) + neil on tugevuse indeks 120 ja tugevamad küljeseinad kui tavalistel rehvidel.

Hiljem kirjutan täpsemalt ka täitsa meie reisist.

Post a comment

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website